Onze collega's Anne en Pam op studiereis naar Noord Spanje en het Guggenheim museum

Las Perlas collega’s Anne en Pam op studiereis in Noord-Spanje

Het was weer zover! Er stond een studiereis op de agenda, met als bestemming het veelzijdig Noord-Spanje. Naast het bezoeken van bestaande en potentiële nieuwe pareltjes hebben we ook de omgeving weer wat beter weten te verkennen. We nemen je graag mee in de ervaringen van onze reis.

San Sebastian en Bilbao

We trapten de reis af met twee bruisende steden, San Sebastian & Bilbao. Een schilderachtige route langs de woeste kust bracht ons bij de eerst genoemde. Het wordt ook wel de gastronomische hoofdstad van Spanje genoemd, wegens het grote aanbod sterrenrestaurants, maar ook vanwege de pintxos, welke niet te missen zijn! Het is een stokbroodje met daarop een heerlijk hapje, vastgemaakt aan een pintxo, oftewel; een prikker. Het hapje als topping kun je zo gek niet verzinnen, variërend van vis, vlees, kaas en combinaties daarvan. De barretjes met pinxtos vind je voornamelijk in de oude stad, waar ze rijkelijk worden uitgestald op de bar, zodat je ze naar hartenlust kunt uitkiezen. Een hartige snoepwinkel, heerlijk! Hier konden we wel aan wennen!

Met zelfs pintxos als ontbijt achter de kiezen vervolgden we onze reis langs de typerende dichtbeboste valleien en de groene heuvels van het Baskenland, om uiteindelijk aan te komen in Bilbao. De stad die voornamelijk bekend staat om het Guggenheim museum, waarvan het gebouw op zich al een werkelijk kunstwerk is. We konden het niet laten om hier een bezoek aan te brengen. Het is een museum voor moderne en experimentele kunst, en na het bewonderen van de vele kleurrijke kunstwerken verlieten we het museum met een uitgelaten stemming.
Wat we hier vervolgens ’s avonds aten? Je raadt het al!

Een gezellig plein in het centrum van Bilbao

Picos de Europa en de Costa Verde

Na het bezoek aan de steden werd het tijd voor ons om ook de schitterende natuur in te duiken. We verlaten het Baskenland en zetten koers naar het wandelparadijs Picos de Europa, oftewel de Pieken van Europa. Een indrukwekkend natuurpark met hoge pieken en diepe dalen, uitgestrekte bossen, gletsjermeren en rijke flora & fauna. Je kunt er prachtige wandelingen en/of fietstochten maken. Daarnaast kun je ook van de omgeving genieten door te kanoën of raften.

Helaas voor ons hielden de Pieken zich schuil achter de wolken, anders waren we wakker geworden met een adembenemend uitzicht vanuit ons slaapkamerraam. Al maakte het gewekt worden door de rinkelende koeienbellen, een kakelvers ontbijt vol producten uit de directe omgeving en een gezellig praatje met de twee gepassioneerde B&B eigenaren onze ochtend helemaal goed! Het was dan ook jammer hier weer te moeten vertrekken.

Next up: De Costa Verde – de Groene Kust. Gaande weg zagen we de natuur hier weelderiger worden.  De kustlijn is een spectaculaire afwisseling van fijne zandstranden en schattige vissersdorpjes, met daar tegenoverstaand ruige rotsformaties waar de golven woest tegenaan klotsen, grotten en hoge bergketens. Zeker geen straf om deze route te rijden en deze veelzijdigheid te ervaren!

Het kustplaatsje Ribadasella aan de Costa Verde in Spanje

La Rioja

Via een tussenstop in Leon, met haar prachtige historische centrum, vervolgen we onze route naar de Rioja Streek. De velden vol zonnebloemen lopen geleidelijk over in velden vol wijnranken, en dan weet je dat je goed zit! Het draait hier in deze streek natuurlijk voornamelijk om wijn, wijn en wijn. Je vindt hier dan ook meer dan 500 bodega’s waar je wijn kunt proeven en/of kunt leren over het proces van wijn maken. Aan het einde van de dag konden we niet wachten op onze langverwachte traktatie: Een Rioja wijn drinken in Rioja!

Een bodega in de Spaanse wijnstreek Rioja

Madrid

Finalmente, de hoofdstad van Spanje: Madrid. Hier hebben we onze focus gelegd op excursies. Zo hebben we een fietstocht gemaakt langs de highlights van de stad met een Nederlandse gids en gezellige medereizigers. En, zoals we al in meerdere steden hebben ervaren, bleek het wederom een hele leuke manier om in korte tijd een stad te leren kennen. Zo is Madrid er ook gelijk eentje die onze harten gestolen heeft. Indrukwekkende gebouwen, groene parken en een gezellig sfeertje op elk plein en terras dat je passeert. De Madrilenen zijn echte levensgenieters en we willen maar wat graag met ze meedoen!

In de avond stond er een flamencoshow op het programma. Een betere afsluiter van deze studiereis hadden we onszelf niet kunnen wensen. Wat een genot om de gepassioneerde zangers en dansers te zien opgaan in de dramatiek van de flamenco. Het had van ons nog uren mogen duren…

Het beroemde Plaza Mayor in Madrid

Adiós España, het was ons een waar genoegen!

We zijn weer vol inspiratie huiswaarts gekeerd en kunnen niet wachten om aan de slag te gaan met het uitwerken van onze nieuwe bevindingen, ten goede van een mooie rondreis voor jullie. Wil je meer over onze reizen naar Noord-Spanje weten? Neem dan contact met ons op!

Het idyllische plaatsje Cudillero aan de Costa Verde

Heb je vragen? Ons team staat voor je klaar!

Stuur ons een email of via het formulier kun je gemakkelijk en snel contact met ons opnemen.
We proberen je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.